Macík po 1.etapě na 5.místě
Po včerejším prologu se dnes začalo závodit opravdu naplno. Posádku týmu Big Shock! Racing dnes čekalo prvních 345km s měřeným úsekem v délce 277km a vedla s Džidy do Bishy. Chlapi se do toho pustili opravdu zostra a v první části etapy se držela v top 3 ve své kategorii. Pak ale přišla jedna prasklá guma a drobné zaváhání v navigaci. I tak viděli cíl jako 5 nejrychlejší posádka a tím pádem jsou aktuálně na 5. místě i v celkové klasifikaci se ztrátou 13 minut a 5vteřin na vedoucího Sotnikova s Kamazem. Přesto jsou pilot Martin Macík, navigátor František Tomášek i mechanik David Švanda s úvodním vývojem závodu spokojení. Karel, kamion sestrojený v sedlčanských týmových dílnách, jede i po drsné kamenité trati výborně, snese spoustu ran a bez problémů šplhá po místních skalnatých kopcích. Navigátor František Tomášek už po prvních kilometrech pronikl do tajů nové elektronické navigace. A Martin Macík začíná naplno využívat výhod nové automatické převodovky.
Do dnešní 1.etapy vyrážela sedlčanská posádka s výborného 3. místa které si vyjela ve včerejším prologu. To jim poskytovalo výhodu v podobě 3 minutových intervalů mezi jednotlivými posádkami a zároveň nebyl ještě tolik zvířený prach na trati, která byla pokryta spoustou kamenů a řečišti. V těch musí být piloti zvlášť opatrní, aby se vyhnuli defektům. Úkol byl ale jasný šetřit Karla a nebloudit a udržet si co nejlepší pozici. Část závodu se posádka držela dokonce na první pozici. „Byla to pěkně rozbitá etapa. Nasadili jsme tempo hned na začátku. Část etapy jsme otvírali trať. Ale pak jsme prorazili pneumatiku. Výměnu tipuji do 5 minut. Také v jednom z řečišť jsme se vydali do slepé uličky, ale než se otáčet, raději jsme ji projeli a přes obrovské šutry se plazili nahoru po skalách. Přejeli jsme 4 kopce a přes jednu z pist se vrátili zpět na trať. Pár chybiček by se našlo, ale jsme spokojení, nakládali jsme slušně. Je to první etapa, auto funguje skvěle, je neuvěřitelné, kolik ran snese. Celý závod máme ještě před sebou,“ popisuje Martin Macík.
Organizátoři předem upozorňovali, že 1. etapa Dakaru bude náročná na orientaci. A své sliby dodrželi. Navigátor František Tomášek byl už před startem zvědavý, jak se sžije s novou elektronickou navigací, kterou obdržely prioritní posádky kamionů. K tabletu, který má před sebou v kabině upevněný mu teď vede kabel s ovládáním. Navigátor ho drží v ruce, tlačítky řídí navigaci a udává posádce směr. „Oči, mozek, ruce byly zvyklé dělat věci jinak. Byl jsem naučený na papírový roadbook, kde jsem očima hledal aktuální směr, prstem jsem si držel ten následující a na GPSkách před sebou jsem vyhledával údaje v systémech. Teď mám všechno v jednom tabletu, takže se musím zorientovat v tom, kde právě jsme a co nás teprve čeká. Při tom mačkám oběma rukama 6 tlačítek,“ popisuje Tomášek. A dodává, že všechny obavy, které měl z novinky před startem, jsou pryč: „Jde jen o zvyk. Navigace je čitelná, nijak dramaticky se netřese a v podstatě funguje, jak má.“
V týmu však nadále vládne dobrá nálada a spokojenost s prvním výsledkem. Přes noc budou mechanici kontrolovat Karla, ale podle prvních zpráv se zdá, že žádných větších úprav nebude třeba. Výměnu vyžadují pouze rozedrané pneumatiky.
Další informace můžete získávat zde
http://www.facebook.com/bigshockracing
https://www.facebook.com/martinmacikjr
Tady je ještě video s dojmy posádky hned po dojetí etapy a jedním drobným kritickým momentem
https://www.facebook.com/martinmacikjr/videos/908348566579212
https://www.facebook.com/martinmacikjr/videos/391461525288884
Video s první etapy