Čtvrtek, 21 listopadu, 2024
Dakar

Dakar 2022 se nezadržitelně blíží

Do startu dalšího ročníku nejznámějšího vytrvalostního závodu slavné Rallye Dakar zbývá už jen několik posledních dnů. Pojďme si v tomto článku shrnout, co se v posledním měsíci událo pro sedlčanský tým Big Shock! Racing, který je v současné době již v Saudské Arábii.

Vraťme se nyní na začátek prosince, kdy začala poslední část příprav na Dakar 2022 odvozem veškeré závodní a asistenční techniky do francouzského přístavu Marseille kde se konaly technické přejímky a následně se technika nakládala na loď, aby se vydala na svou pouť do saudsko-arabské Džiddy, kde měla čekat na vyzvednutí. V letošním roce má Big Shock! Racing nejpočetnější tým za celou svou historii. Kromě množství závodních speciálů byl posílen i servisní tým jak po stránce vozidel, tak i po stránce lidského personálu. Abychom však nemluvili jen v obecné rovině podívejme se, co všechno vlastně na Rallye Dakar odcestovalo.

Šéf vývojového týmu MM Technology Martin Macík starší odvezl do Marseille 3 závodní kamiony. Osvědčeného Karla se startovním číslem 503 bude pilotovat Martin Macík, v novém Arnoštovi s číslem 510 na dveřích se představí Martin Šoltys. Nicias, nejnovější závodní kamion, byl sestrojen pro holandský Project 2030 a ozdobí ho číslo 520. Na Dakaru se ale objeví i další závodní speciály, které vznikly v sedlčanském vývoji. Modrý kamion byl postaven na zakázku pro Italtrans Racing Team a na českém podvozku se sveze i Maurik van den Heuvel z týmu Dakar Speed. Všem vozům budou na dakarské trati v různém rozsahu asistovat mechanici ze Sedlčan. Aby byl jejich servis, co nejdokonalejší odjela letos do Marseille také posílená flotila doprovodných vozů Iveco X-way. Zázemí týmu bude tvořit nový bydlík, ve kterém najdete ložnici, sprchu, WC nebo prostor pro uložení osobních věcí. V jeho oddělené části je také sklad pneumatik a nádrže na naftu a vodu, na střeše má stany. Dalším servisním vozem je těžká asistence, mobilní dílna na kolech. Ta veze ponk s nářadím a velké díly, například pera, spojovačky nebo centrály, celkem asi 13 tun materiálu. Nechybí ani osvědčený a mnoha Dakary prověřený servisní MAN. A posledním doprovodným vozem je lehká asistence, plná zásuvek s menšími součástkami, drobnějšími díly a dalším vybavením. Součástí týmové výpravy, která se vydala do francouzského přístavu, je také pět novinářských aut a dva karavany. Závodní kamiony se do Marseille vezly na vlecích zapojených za asistencemi. Nejdelší měl přes 13 metrů.

Je již známa i podoba letošního závodu i s překvapivým zařazením maratonské etapy hned do první části celého podniku. Celkem 578 závodních strojů odstartuje už 1. ledna a během 14 dní zdolá 8375 km. Kamionů bude na trati hlavní soutěže 58. Avizovanou maratonskou etapu si posádky užijí již 3. ledna. „To je zajímavá věc, pro nás mechaniky znamená, že na opravy po maratonské etapě, kdy kamiony přijíždějí do bivaku dost rozbité, nebudeme mít celý volný den, ale jen jednu noc,“ říká David Švanda, palubní mechanik týmu Big Shock! Racing. „Vypadá to, že závod bude napínavý od samého začátku. Protože během maratonské etapy, kdy jednu noc trávíme bez asistencí – mimo hlavní bivak a všechny opravy řešíme svépomocí, se Dakar dost často rozhoduje. Uvidíme, jak se změna projeví na dalším vývoji závodu,“ říká pilot Martin Macík mladší.
Poté co technika odcestovala se samozřejmě v sedlčanských dílnách MM Technology pokračovalo v další práci a samozřejmě ani jednotlivý členové závodních posádek nezaháleli a pokračovali v intenzivní osobní přípravě. „Bude to záhul, bude to nářez, ale fakt se těšíme. Největší radost mám, že jsme to všechno stihli. Postavili jsme 3 nové závodní kamiony. Zajeli jsme plánované soutěže. Otestovali jsme všechno, co jsme potřebovali. Big Shock! Racing bude mít na startu 2 závodní kamiony. S tátou jsme po 20 letech našeho vývoje založili MM Technology. Na další Dakar pojedeme s největším týmem, jaký jsme kdy dokázali sestavit. Krásně mi roste dcera a druhá právě přišla na svět,“ popisuje letošní plodný rok pilot Martin Macík. Stejně jako oba jeho kolegové z posádky, navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda, i on už má doma dvě malé dcery. A dodává, že noční péče o ně by se dala zařadit do systematické přípravy závodníků na slavný dálkový závod. „Těšíme se s klukama, že se na Dakaru konečně vyspíme,“ směje se Martin Macík. A velké předstartovní očekávání už panuje i mezi členy druhé posádky. Tvoří ji pilot Martin Šoltys, navigátor Roman Krejčí a mechanik Jakub Jiřinec, kteří Dakar poprvé zažijí v dresu týmu Big Shock! Racing.

Stále však zbývá práce, kterou je třeba před odjezdem dokončit. Posádky se na náročný závod připravují fyzicky, někdo chodí do fitka, jiný na fyzioterapie. Finalizují se plány a schémata servisu, letos poprvé ve 3 jazycích. Tým také organizuje akce Posedlí Dakarem. Dovolí-li to bezpečnostní opatření, po návratu ze Saúdské Arábie, během února a března, se závodníci chtějí opět potkat se svými fanoušky a podělit se o nové zážitky. „Momentálně také zvažujeme účast ve světovém poháru – World Rally Raid Championships, který se pod hlavičkou FIM a FIA uskuteční příští rok. Zjišťujeme proto všechny související organizační detaily,“ doplňuje šéf týmu Martin Macík starší. A v dílnách také začíná vznikat pověstná hromádka zapomenutých věcí, jako vždy před odjezdem na Dakar. Na ni každý přidá vše, co se nepodařilo zabalit do aut před plavbou do Džiddy. „Letos toho není moc. Zatím jen pár drobností. Povezeme si nové pracovní overaly, montérky a čelovky. Na nic dalšího jsme nepřišli. Zatím se zdá, že jsme zapakovali opravdu všechno,“ říká mechanik David Švanda.

A když už jsme zmínili závodní techniku, která letos Rallye Dakar absolvuje, vraťme se ještě i k těm bez kterých by tato technika neměla význam. Výprava týmu Big Shock! Racing spolu s týmem Italtrans a Projektem 2030, pro které Macíkovi v Sedlčanech postavili závodní auta a řeší doprovodný technický a organizační servis, bude mít celkem 48 členů, z toho 20 mechaniků. Italtrans tým čítá 6 osob, Project 2030 má 5 účastníků. V týmu Big Shock Racing a MM Technology nechybějí ostřílení dakarští veteráni, jako šéf týmu Martin Macík starší nebo mechanik Ladislav Fajtl, kteří mají na svém kontě už 20 dakarských účastí. Manažer Martin Pabiška pojede na Dakar po třinácté, Martin Macík mladší bude závodit podesáté. Ale současně letos tým posílili noví členové, kteří si legendární závod užijí poprvé. „Třeba Martin Bartoň, který s námi makal na dílnách a k tomu zvládal svojí běžnou práci prodejce aut. Na Dakaru bude mít na starosti správu všech doprovodných kamionů a současně si vzal na starost mytí oken. Prvně jede i Hynek Černý, nejmladší člen výpravy, dvacetiletý neskutečně pracovitý kluk, který už s námi absolvoval marockou rally. Pojede v asistenčním autě a zároveň bude jako mechanik pomáhat s podvozkem. A tým doplní ještě 6 dalších šikovných nováčků. Samozřejmě zůstávají známé mechanické tváře, Lavor, Čapík, Michal Votruba, Roman Černý, Franta Junek, to jsou kluci, kteří nás dokážou vždycky podržet,“ říká pilot Martin Macík.

Aktuálně se celý tým již nachází v saudsko-arabské Džiddě, kam dorazil 27. 12. po poledni aby se následně vypravil do přístavu vyzvednout veškerou svou techniku. Technika se do Saúdské Arábie z Marseille plavila několik týdnů. „Zatím se zdá, že auta plavbu přestála v pořádku. Zjistili jsme jen, že na servisním MANu nám někdo utrhl zadní podjezďák, ochranou rampičku, kus železa. Ale to byl jediný problém, na který jsme zatím přišli. Jinak nic zásadního,“ popisoval Martin Macík cestou z přístavu. Celá týmová kolona se ještě zastavila cestou na dotankování paliva a pak už se rozjela rovnou k bivaku. Tam část výpravy zakotví a hned v úterý se pustí do příprav na středeční shakedown, kde posádky poprvé dostanou možnost otestovat speciály v místním terénu. Čtvrtek pak bude vyčleněn na finální technické doladění strojů před pátečními technickými přejímkami. Dakar zostra odstartuje hned na Nový rok. Úvodní prolog vedoucí z Džiddy do města Ha’il bude v soutěžní kategorii kamionů čítat 834 kilometrů, z nich bude 19 měřených.
„Upřímně, těším se, až Dakar konečně začne. I když víme, že nás to bude hodně bolet. Já doufám, že mi částečně pomůže poctivá fyzická příprava. Ale potřebuji se před startem ještě pořádně vyspat a odpočinout si. Předpokládáme, že tento Dakar bude náročný hned od začátku,“ říká pilot Martin Macík, kterému budou v kabině sekundovat osvědčení spolujezdci – navigátor František Tomášek a mechanik David Švanda. A podobně je na tom i jeho týmový kolega. „Na Dakar už se těším. Čas před odjezdem je vždycky nervóznější, přemýšlíme, jestli jsme všechno zabalili, na nic nezapomněli. Takže jsem rád, že už jsme v pořádku v Saudské Arábii a Dakar brzy odstartuje,“ říká Martin Šoltys, jehož posádku bude navigovat Roman Krejčí a o techniku se postará palubní mechanik Jakub Jiřinec.

I přes nabitý program však v týmu Big Shock! Racing panovala po příletu do Džiddy dobrá nálada, pořízeny jsou místní SIM karty pro lepší spojení, Martin Macík se shledal se svým tabletem, zapomenutým v letadle, a všechny potěšily hamburgery v místním rychlém občerstvení.

 

Další informace o dění naleznete zde:

https://www.facebook.com/bigshockracing

https://www.facebook.com/martinmacikjr

https://www.instagram.com/bigshockracing

https://www.instagram.com/martinmacikjr/

Přikládáme samozřejmě i fotogalerii s cesty do Francie doplněnou i videi

https://www.facebook.com/watch/?v=433329958385035

https://www.facebook.com/martinmacikjr/videos/262137599290578

https://www.facebook.com/martinmacikjr/videos/905712093468739

https://www.dakar.com/en/gallery/video/presentation-of-the-2022-dakar

« z 64 »